
Den tysta byggnaden
Den fastighetsägare som tar fram verktyg och rutiner för att säkerställa den digitala säkerheten kan erbjuda något som i framtiden kommer vara nödvändigt.
Digitalisering pågår i en rasande takt i hela vår omvärld. Fastighetsbranschen är inget undantag, snarare tvärtom. Det pågår mängder av arbete kring ökad effektivitet för fastighetsdrift samt stöd för hyresgäster genom digitala tjänster, IoT, delade dataflöden med mera.
Utvecklingen banar väg för fantastiska rationaliseringsmöjligheter, men det finns risker att beakta. Hur ser vi till att information som kan skada nyttjaren hanteras på ett sådant sätt att denne kan säkerställa att informationen inte hamnar i orätta händer eller att system kan manipuleras utifrån.
Vilka krav kan hyresgäster komma att ställa, hur kan fastighetsägare garantera att kraven uppfylls? Vilken typ av information skapas och samlas in som fastighetsägaren ansvarar för?
Alla leverantörer av intelligenta utrustningar vill ge sig själv en förmåga att ha ett informationsöverläge för att få ett försprång gentemot sina konkurrenter. Nya marknader kommer inte upp så ofta och informationskapitalism är fortfarande nytt. Det är naturligt att dessa företag samlar information från den utrustning de sålt.
Om hyresgäster ställer krav på att veta vilken information som skapas i de lokaler de bedriver verksamhet, hur kan då fastighetsägaren försäkra att de kan tillmötesgå och förmedla kravet vidare?
Läs artikeln i sin helhet här. Du kan även vara med och diskutera och dela informationen på LinkedIn.