
En före detta kollega ringde...
Kollegan var frustrerad och ville diskutera hur man viktar digitaliseringen mot att branschen har utmaningar med eftersatt underhåll som orsakar stora kostnader för vattenskador med mera i driften. Upplevelsen är också det knasiga i att man i det sammanhanget inte gör någon skillnad mellan nyproduktion och det befintliga beståndet. Alla hus har sina unika förutsättningar, läge, ålder, nyttjande. Vi har haft den här sortens diskussioner tidigare också, triggade ur frustration och viljan att förändra. Den här gången blev det ovanligt öppet och spänstigt.
Eftersatt underhåll
Den här gången var det eftersatt underhåll som kollegan upplever att man blundar för. Obalansen upplevs bero på att ledningen tycker det är roligare att jobba med digitaliseringen och att ”allt” fokus läggs där i stället för på underhållsplanen och utmaningen med konsekvenserna av det eftersatta underhållet.
Det verkar också vara så att det finns en ovilja att ta i den heta potatisen eftersom följden blir allt för stora ofinansierade underhållskostnader. Det är naturligt att vi beter oss så här när det gått för långt. Om detta skulle uppmärksammas finns risken att fastighetsvärdet sjunker kraftigt och det är inte roligt att vara ansvarig för även om det beror på sådant som hänt långt tidigare. Ingen i ledningen vill vara budbäraren av hur stort det dolda underhållsberget egentligen är.
Dilemmat
Nu kommer vi till dilemmat då det kommer att bli tydligt att underhållet brister.
När installationer och system börjar integreras så kommer vissa byggnader att sticka ut så mycket att det blir oundvikligt att åtgärda brister, då finns risken att man av strategiska skäl fokuserar på nybyggda hus. Och ”glömmer” de gamla husen igen. Med sensorer och insamling av data, till exempel vattenförbrukning, i realtid kommer det att bli uppenbart var underhållet brustit och är eftersatt. Vad händer alltså när man viktar raffiga digitaliseringsinitiativ framför traditionell underhållsplanering?
Det skrivs ofta om att vi har ett underhållsberg och frågan är väl egentligen vad man bör göra åt det och vad digitaliseringen kan bidra med. Det blir ett för stort hinder att komma över i ett kliv, så man måste nog ta ett steg i taget. Värt att ha med sig är att driftnettoförbättringar, som är möjliga tack vare digitaliseringar, skapar utrymme för större underhållsinsatser, till exempel stambyte.
I artikeln på Förvaltarforum kan du läsa vidare om varför det är viktigt att hålla sig till underhållsplanen samt om fördel med ROT och planerat underhåll.
Trevlig läsning!