
Hur detaljerad behöver informationen vara?
Fler och fler fastighetsförvaltande organisationer implementerar systemstöd för att professionalisera administration och uppföljning av byggnadernas status, drift, underhåll och myndighetskrav. Men vilken ambitionsnivå och detaljeringsgrad ska vi ha på informationen i vårt systemstöd? Vad vinner man på att även inkludera installationer och komponenter i databasen?
Det är naturligtvis enklare att hantera förändringar på bara förvaltningsobjekt och byggnadsverk än att även låta installationer och komponenter ingå, de är så många fler till antalet och byts ut eller förändras så mycket oftare.
Ändå ger det värde att informationen kring dessa hanteras då flera av dem är rapporteringsskyldiga eller besiktningspliktiga. Lägger man till hantering kring det förebyggande och planerade underhållet, garantier, ombyggnadsprojekt och hyresgästanpassningar så sker en betydande informationshantering av installationer och komponenter, med eller utan systemstöd, i förvaltningsorganisationen.
Läs artikeln i sin helhet här. Du kan även vara med och diskutera och dela informationen på LinkedIn.