
Meta projektleder åt Svenska Kyrkan
Jonas Säther och Johanna Norlin projektleder införandet av gemensamt fastighetsregister åt Svenska Kyrkan.
Det gemensamma fastighetsregistret ska ge stöd för församlingar, stift och den nationella nivån att få överskådlighet genom grundläggande uppgifter över fastighetsinnehavet.
Projektet berör flera intressenter och involverar regionala samverkansrepresentanter från samtliga tretton stift; samverkansrepresentanterna är en del i en utökad projektgrupp. Projektet samverkar också med den nationella IT-sektionen, enheterna för fastighets - och kulturarvsstöd, rättsavdelningen och kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet. Projektorganisationen omfattar också en referensgrupp som innehåller representation från både stift, församlingar och pastorat.
Detta händer framöver:
Under 2017 består projektet av tre spår: innehållsspåret, verksamhetsspåret och IT-spåret.
Inom innehållsspåret jobbas med att ta fram vilket innehåll och vilken grunddata som ska fylla Fastighetsregistret och vilken nomenklatur som ska användas för att definiera olika typer av objekt. Planen är att nomenklatur och grunddata för fastighetsregistret ska godkännas som regelverk i Svenska kyrkans bestämmelser, SvKB, av Kyrkostyrelsen i december 2017.
Verksamhetsspåret hanterar framtagandet av processen för ett rekommenderat arbetssätt när det gäller inventering, inregistrering och ajourhållning av uppgifter i Fastighetsregistret. Här tas också de stöd och verktyg, som underlättar arbetet under processens gång fram; allt ifrån olika utbildningsinsatser till mallar, checklistor och instruktioner.
Sist men inte minst har vi IT-spåret där det avses att handla upp IT-stöd, en registermodul och ett visualiseringsverktyg, detta skapar produkten Fastighetsregistret. I SvKB:n anges att den tillhandahållna IT-lösningen utgör det gemensamma fastighetsregistret.
Under 2018 kommer projektgruppen omformeras och fokus kommer i början av 2018 att ligga på att föra in IT-stöden och genom en pilot testa igenom Fastighetsregistrets alla ingående delar. Pilotens syfte är att optimera systemstödet, arbetsprocessen och tillse att innehållet är korrekt.
Vill du veta mer om Fastighetsregistret, tryck här.