Jernhusen digitaliserar sina fastigheter

Jernhusen digitaliserar sina fastigheter med nytt molnbaserat system

Bildkälla: Telcred

Meta fick år 2021 i uppdrag av Jernhusen att genomföra en förstudie för tillträdeshantering. Arbetet utmynnade i ett lösningsförslag och ett pilotprojekt för utvärdering av nytt passagesystem.

Det började med en inventering av behoven i organisationen och av tekniken Det var för att skapa oss en helhetsbild för hur stort uppdraget var men också för att finna möjliga lösningar. Dessa lösningar utsattes för prövning utifrån kriterier som exv bärande principer Det utmynnade i tre lösningar där en klarade en mer djupgående prövning vad avsåg flexibilitet och säkerhet.

Vi utförde en pilot för att ta reda på var vi skulle kunna stöta på hinder och hur lösningar skulle hanteras. En metod för att implementera systemet utarbetades med leverantören.

Efter utvärdering tecknade Jernhusen avtal om ett nytt molnbaserat passersystem med säkerhetsbolaget Telcred.

Med tiotusentals användare är projektet ett av de största inom proptech och digitalisering av fastigheter i Sverige. Bland kriterierna som avgjorde att valet föll på Telcred var att systemet som baseras på öppna standarder är lätt att integrera med andra system och enkelt att använda. Förutom programvara omfattar avtalet hårdvara, driftsättning och mjukvaruutveckling.

– Säkerheten är av högsta betydelse för all vår verksamhet. Vi ställer oerhört höga krav på både skalskydd och behörigheter. Att hitta ett system som håller standarden både säkerhets- och kvalitetsmässigt har varit avgörande. Vi har jobbat noggrant för att hitta en leverantör som kan uppfylla alla kriterier. Det känns väldigt bra att nu kunna stärka upp säkerheten ytterligare, säger Peter Larsson, chef för affärsområde depåer och kombiterminaler hos Jernhusen.

Utrullningen av det nya systemet sker successivt och fokuseras till en början på fastigheter inom affärsområdet depåer och kombiterminaler.


Portal för informationsdelning och interaktion

Som ett led i arbetet med att stärka greppet kring sin informationshantering har Västfastigheter lanserat en portal för informationsdelning och interaktion för sina medarbetare.

Västfastigheters verksamhetsutveckling tar nya former

Västfastigheter är Västra Götalandsregionens lokalförsörjare och utvecklar/förvaltar ett bestånd på ca 1,7 miljoner kvm. Hyresintäkterna uppgår till ca 1,5 miljarder kr. Årlig investeringsvolym är ca 1,6 miljarder kr. Antalet anställda ca 400.

Verksamhetsstöd och utvecklingstjänster i fastighetsdriften

Meta har i olika uppdrag hjälpt Göteborgs Hamn med både verksamhetsstöd och utvecklingstjänster, företrädesvis inom fastighetsdriften.

Tydlig målbild skapar riktning i verksamheten

Utvecklad fastighetsförvaltning! Det var önskemålet som Danderyds kommun hade då de identifierat ett antal punkter som de ville utveckla inom sin verksamhet. Utmaningarna de hade är inget ovanligt för verksamheter av denna typ och behovsanpassade lösningar finns att finna.

Statusbedömning och lokalförsörjningsplan

Projektgenomförandeprocess, statusbedömning och framtagande av underlag till långsiktig lokalförsörjningsplan – Statlig myndighet. Såväl offentliga som privata verksamheter som är hyresgäster och beställare av ny-, om- och tillbyggnader behöver ha kontroll och struktur inför och i varje fas av de byggprojekt som bedrivs.

Fastighetsregister

Fastighetsregister - nationellt samarbete för att skapa ordning och reda. När en av Sveriges största fastighetsägare och förvaltare av landets största sammanhållna kulturarv, Svenska kyrkan, skulle genomföra ett projekt för att effektivisera sin fastighetsförvaltning med hjälp av ett nationellt fastighetsregister fick Meta uppdraget med projektledning och metodstöd.

Konsolidering av heltäckande systemstöd

Konsolidering av heltäckande systemstöd. Användarvänlighet! Det stod högt upp på önskelistan när Upplands Väsby kommuns fastighetsbolag Väsbyhem skulle se över sina system för fastighet, ekonomi och marknad. Syftet med projektet var att säkra att bolaget i alla led kunde leva upp till det övergripande målet; ”att vara det självklara valet” och underlätta för organisationen att arbeta enhetligt och effektivt.

Enhetliga processer och nytt fastighetssystem

Enhetliga processer och nytt fastighetssystem. ”Ett Akademiska Hus, med enhetliga och effektiva processer och där lärdomar och best practice sprids snabbt inom företaget”, så löd strategin för det statligt ägda fastighetsbolaget Akademiska Hus. Målet var att arbeta på ett mer effektivt sätt, enhetligt mot kunder i hela landet samt att enklare kunna utveckla och införa nya arbetssätt.

Kontroll på anläggningarna

Tidigt våren 2017 fick Meta uppdraget att projektleda och stödja införandet av Trafikförvaltningens fastighetssystem. Fastighetssystemet har använts i flera år av Trafikförvaltningen men då nya avtal inom fastighetsdriften ställer högre krav på planering, utförande och uppföljning, krävs även att systemstöd, processer och organisation utvecklas och går jämna steg med varandra, både idag och i morgon.

Objektifiering av ritningar

2019 påbörjade Meta en förstudie kring hur Förvaltaren skulle kunna objektifiera sina ritningar. Målsättningen var att objektifiera ritningar för hela fastighetsbeståndet och på så vis skapa förutsättningar för en mer ändamålsenlig hantering i förvaltning och byggande.

Jernhusen digitaliserar sina fastigheter

Meta fick år 2021 i uppdrag av Jernhusen att genomföra en förstudie för tillträdeshantering. Arbetet utmynnade i ett lösningsförslag och ett pilotprojekt för utvärdering av nytt passagesystem.